احتمالا شرکت شما مثل شرکت گوگل نیست. پروژهها و شکلات شما به بزرگی ماشین بدون راننده یا آوردن اینترنت به مناطق دور افتاده و از طریق بالون نیست. پس از همین تغییر لوگوی گوگل چه چیزهایی میتوانیم یاد بگیریم؟
مدرسه Wharton وابسته به دانشگاه پنسیلوالیا، در یک مقالهی جالب به بررسی تغییر لوگو و تاثیر آن در کسب و کار پرداخته است. وارتون در این مقاله می گوید:
«این تغییر باعث میشود شرکت های دیگر یک حرکت مشابه انجام دهند.»
۱) تغییرات لوگو باید فراتر از تغییرات ظاهری ساده باشد
آیا به فکر تغییر لوگوی خود هستید؟ به گفتهی Wharton، اگر این برنامه را دارید، نباید فقط تصمیم بگیرید که طراحی آن را تغییر بدهید. شما باید انگیزه و دلیل اساسی برای انجام این کار داشته باشید.
گوگل در تلاش است تا بیشتر ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد و آمادگی بیشتری برای کار در دنیای وب داشته باشد. این تغییر آنها در راستای معرفی شرکت جدید خود یعنی آلفابت است. همین کار مشابه را استارباکس نیز انجام داد. آنها از سال ۲۰۱۱ کلمه “قهوه” را از لوگوی شرکت سال حذف کردند، چرا که اهداف آنها فراتر از قهوههای لاته پیش رفت.
۲) شرکتهای مختلف قوانین مختلفی نیز دارند
زمانی که میخواهیم در مورد تاثیرات تغییرات لوگو صحبت کنیم، نمیتوانیم چیز خاصی را به همهی شرکتها ربط دهیم. اگر مشتریان شما آنلاین نیستند و کسب و کار شما کمتر با دنیای مجازی سر و کار دارد، پس نمیتواتید انتظارات زیادی را از این تغییر لوگو داشته باشید.
برای شرکتهایی مثل گوگل که مبتنی بر وب هستند، اثرات تغییرات لوگو بیشتر به چشم میآید.
۳) ثبات را دست کم نگیرید
تغییر لوگو میتواند به برند سازی مجدد کسب و کار شما کمک کند و اهداف جدید شما را به مردم معرفی کند. اما باید دقت داشته باشید که هویت اصلی خود را از دست ندهید و ریشه و ثبات کسب و کارتان را حذف کنید.
به نقل از پروفسور دیوید ریبستون (David Reibstein) :
تغییر میتواند توجه مشتری را جذب کند، اما تغییرات نباید به گونهای باشد که مشتری دیگر آن برند نشناسد و نداند به چه چیزی نگاه میکند. به عنوان مثال که دیوید ریبستون می گوید: « نایک تنوع رنگ بسیاری برای لوگوی خود استفاده کرد، اما شعار و هدفش همچنان یکسان است.»