چه در زمینهی تولید مشتری راغب با تجربه باشید و چه در این زمینه تازه کار، در اینجا همراه با آتوپایلت میخواهیم ۱۰ استراتژی به شما معرفی کنیم که به برند و محصول شما کمک میکند درآمد بیشتری داشته باشد، مشتریان راغب تولید کند و تجربهی بهتری برای مشتری در مسیر خود برای خرید یک محصول درست کند.
مسیرهای خوش آمدگویی معمولا اولین چیزهایی هستند که کاربر را با خود درگیر میکند. آنها یک نمای کلی از برند و محصولتان به مشتری نشان میدهند. آنها باید طوری طراحی شوند که تاثیر خوبی را بر روی کاربر بگذارند (اما قرار نیست لزوما به فروش محصول ختم شوند). سرانجام فرآیند تولید مشتری راغب به مواردی مثل ثبت نام در سایت و یا ثبت نام برای خبرنامهها ختم میشود. بعد از این ثبت نامها آنها مطالب شما را به اشتراک میگذارند و زیر پستهای شما نظر میدهند. در این تصویر یک نمونه خوشآمد گویی را ملاحظه مینمایید.
بررسیها نشان میدهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد از کاربران برای نهایی کردن خرید خود نیاز دارند تا با مسئولان فروش صحبت کنند. مداخلهی کارشناسان فروش نه باید خیلی زود باشد که خریداران حساس را از خرید منصرف کند و نه خیلی دیر باشد که خریداران از روند کاری شما ناراضی شوند. باید در زمان مناسب در مسیر خرید کاربر قرار بگیرید.
مسیرهای آزمایشی طراحی شدهاند که در زمینهی تجربهای که بر روی نرم افزارهای مبتنی بر سرویس و نرم افزارها به دست میآورید، موفق باشید. سعی کنید با فرستادن نکتهها و موارد آموزشی به کاربران خود کمک کنید تا همهی جوانب سرویس شما را بشناسند. بعضی از دورههای آزمایشی طولانی مدت هستند و تا ۹۰ روز هم زمان دارند. پس از آن بسیاری از کاربران با شناخت کامل جوانب محصول شما آن را خریداری میکنند.
این قسمت از مسیر فروش جزو مهمترین بخشهای بازیابی است. تحقیقات نشان میدهد که ۵۰ درصد از مشتریان راغبی که به سایت شما مراجعه میکنند در ابتدا آمادهی خرید نیستند، اما در آخر سه چهارم از آنها برای خرید آماده میشوند. این ۵۰ درصدی که آمادگی خرید را ندارند شروع به جستجو میکنند، محیط را ارزیابی میکنند، دلیل قانع کنندهای برای خرید ندارند و یا اصلا بودجهی کافی برای خرید را ندارند. پرورش مشتری راغب با تولید محتوای ارزشمند مثل بررسی محصولات، موردکاوی مشتریها و … به شرکتها کمک میکند تا در ذهن این دست از مشتریانی که هنوز در مرحلهی اول خرید کردن هستند، بمانند و آنها را به هدفمان که خرید از ما هست، نزدیک کند.
CTAها به کاربران کمک میکند تا با سایت شما درگیر شوند، برای دورههای آزمایشی ثبت نام کنند، با دورههای پرورشی شما (ایمیلها) آشنا شوند و کلا درگیر کسب و کار شما شوند. CTAها خیلی راحت و مستقیم منظور خود را به کاربر میفهمانند و کاربر اجازه انتخاب میدهد که بعد از طی هر قدم در سایت چه کاری انجام دهند. اکثر کسانی که به سراغ CTAها میروند کم کم به دلیل قانع کنندهای میرسند که از محصول شما استفاده کنند.
یک راهنمایی خوب این است که ایمیلهایی که از یک شخص حقیقی فرستاده میشوند و آدرسی حقیقی دارند، درصد کلیک شدنشان بالاتر است.
در این مسیری که طی میشود، مشتریات با دیدن محصولات جدید شما رویکردشان تغییر میکند و سمت شما جلب میشوند و ممکن است استفادهی طولانی مدت از سرویسهای شما را انتخاب کنند. مشتریهای راضی ارزش پرورش بیشتری دارند و احتمال اینکه خرید خود را تکرار کنند بسیار بیشتر است و اشتیاق آنها برای معرفی این سرویس یا محصول به دوستانشان هم بیشتر است.
سعی کنید برای مشتریانتان یک بررسی ماهانه از محصولتان قرار دهید و آنها را با مشتریان به اشتراک بگذارید.
خبرنامهها از جمله ارکان مهم استراتژی ارتباط با مشتری است. خبرنامهها رویکردهای شرکت، اخبار و مطالب مربوط به آن در زمانهای برنامهریزی شدهای به کاربران میدهد. برای نوشتن خبرنامهها بهتر است موارد خاصی را رعایت کنید. مثلا سبک نوشتن و تن نوشتن شما مهم است. باید آهنگ نوشتههای شما یکسان باشد طراحی و متنها زیبا داشته باشید . CTAها را دسترس کابران قرار دهید.
پس از ارسال خبرنامه آمارها را بررسی کنید. کسانی که بیش از ۳ ایمیل شما را باز نکردهاند حذف کنید. سرمایه خود را روی مشتریانی که ایمیل خود را میبینند متمرکز کنید!
رویدادها و وبینارها برای مطرح کردن برند شما و جلب توجه مشتریان و کاربران بسیار مفید است. ۴ هفته قبل از شروع رویدادهای خود ایمیلهای تبلیغاتی را به مشتریان بفرستید. پس از شرکت در رویداد و یا وبینار از آنها تشکر کنید و از نظرات و بازخوردهای آنها جویا شوید.
فرستادن ایمیل به کاربرانتان راه بسیاری خوبی است تا آنها را با شرکتتان آشنا کنید، محصولات جدید را به آنها معرفی کنید و قابلیتهای جدید محصولاتتان را به آنها نشان دهید و یا فروشهای فصلی و تخفیفها را به اطلاع آنها برسانید. همانند خبرنامهها، ایمیلهای شما هم باید طراحی زیبایی داشته باشند، سبک نوشته مناسبی داشته باشند و محتوای گیرایی داشته باشند. باید جوری بنویسید که مخاطبتان مطلبتان را کامل بخواند و تاثیر مثبتی بر روی نگاهش به برند شما بگذارد.
میزان و چگونگی درگیری مشتری با سایت و محتوای شما میتواند مشخص کند کاربر در چه مرحلهای از مسیر خرید است. اگر کاربران سوالهای چگونه … ؟ را میفرستند، یعنی ممکن است در قسمتی از محتوای سایت توضیحاتی را جا انداخته باشید و یا لینکی را نادیده گرفته باشید. پس نوع فعالیت کاربران در سایت شما مهم است.